Kolme vinkkiä VERMEilyyn!
VERME eli vertaisryhmämentorointi on hyväksi havaittu uudenlainen väline ja
tapa työyhteisön osaamisen kehittämiseen. Erityisesti oppilaitosmaailmassa tätä
hyödynnetään nykyään jo yleisesti. Vermessä kyse ei ole mentori-aktori
(kisälli-oppipoika) -suhteesta, jossa kokenut mentoroi kokematonta, vaan
lähtökohtana ryhmälle on nimenomaan se, että osallistujat ovat vertaisia
kollegoja. Kaikki oppivat toisiltaan. Toisilla ryhmässä voi olla enemmän
kokemusta, hiljaista tietoa ja osaamista, mutta oppiminen on vastavuoroista ja
myös kokemattomampien näkökulmat ovat yhtä lailla arvokkaita.
Vertaismentoroinnin tavoitteena on tukea osallistujien ammatillista kasvua,
omien työtehtävien hoitamista, ongelmanratkaisua ja yhteisen arjen jakamista.
Vertaismentoroinnissa annetaan aikaa pysähtyä ja käydä keskustelua itselle
tärkeistä ammatillisista asioista. Tieto siirtyy yhdessä tekemisen ja dialogin
kautta. Prosessin alussa ryhmä tekee yhdessä suunnitelman käsiteltävistä
teemoista.
Olen tähän poiminut kolme esimerkkiä siitä, miten organisaation ja työyhteisön
sisällä tai toisaalta laajemmissa opetustoimen verkostoissa (eri
oppilaitokset/koulut/kouluasteet) VERME -toimintaa voi hyödyntää. Ja kaikkia
näitä olemme siis Opelix – osaava oppilaitos -hankkeen monipuolisen verkoston
toiminnassa toteuttaneet. Meillä ryhmän suositeltu koko on ollut noin 5-9.
Näissä verkoston yhteisissä ryhmissä kehitetään oman työn toimintamalleja,
opitaan toisilta ja jaetaan hyviä käytänteitä yli yksikkö- ja
organisaatiorajojen, tehdään oman toiminnan arviointia, vahvistetaan
keskinäisiä verkostosuhteita, rakennetaan arjen työtä tukevia, konkreettisia
työkaluja sekä käytäntöjä, parannetaan työhyvinvointia ja opitaan dialogin taitoja.
1) Perehdyttäminen
VERME on erinomainen toimintamalli perehdyttämiseen. Ryhmässä uudet
työyhteisöön tulevat ja kokeneet konkarit pääsevät jakamaan osaamista. Kokeneet
konkarit voivat siirtää tietoa uusille. Ammatillisen ”hiljaisen tiedon” lisäksi
siirretään toimintatapoja ja niistä päästää käymään yhteistä keskustelua.
Ryhmässä on tärkeää olla avoin myös uusien työntekijöiden soppaan
heittämille näkökulmille. Tämä tarjoaa hienon mahdollisuuden ehkä hieman
tuulettaa ja kyseenalaistaa organisaation totuttuja tapoja.
2) Erilaisten
tehtävänkuvien, ammattinimikkeiden, työtehtävien yhdistämät ryhmät
Olemme verkostossa toteuttaneet lukuisia ryhmiä, jossa osallistujia yhdistävänä
tekijänä on ollut jokin opetustoimen tehtävänkuva. Ryhmiä on toteutettu myös
opetustoimen tukihenkilöstölle, ei vain opettajille. Omia ryhmiä on ollut
esimerkiksi opinto-ohjaajille, kouluohjaajien ja ammatillisten ohjaajien
yhteinen ryhmä, erityisopetuksen parissa työskenteleville, sihteereille,
esimiehille/rehtoreille. Keskeistä näissä ryhmissä on yhteisten haasteiden ja
mahdollisuuksien löytäminen ja näistä keskusteleminen. Ryhmissä saa tukea
toisilta ja mahdollisuuden keskustella juuri omaan tehtävään liittyvistä
ammatillisista asioista kollegojen kanssa. Nivelvaiheyhteistyö yli
kouluasterajojen on koettu positiivisena sekä sen huomaaminen, että henkilöstö
painiskelee samojen asioiden kanssa eri kouluasteillakin.
3) Työuran loppupuolella
olevien tukeminen
K-55 ryhmä perustettiin tukemaan työuran loppupuolella olevia opettajia yms.
henkilöstöä. Ikä ei ollut pääsylippu ryhmään, tärkeintä oli ajatus siitä, että
kokee sopivansa ryhmään ja on jo tehnyt pitkän uran. Ryhmässä keskeisiä teemoja
olivat työkyvyn ylläpitäminen, muutospaineissa jaksaminen, iän tuomat haasteet
ja työn uudet, tiukentuvat vaatimukset. Vertaisryhmä koettiin mahtavana tukena
tuomaan eväitä ja uutta potkua oman työhyvinvoinnin ylläpitämiseen.
Vain mielikuvitus on rajana siinä, miten vermeilyä voi hyödyntää ja toteuttaa.
Kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan! Omat kokemukseni ja osallistujien
palautteet ovat olleet kannustavia ja vahvistavat sitä käsitystä, että
vertaisryhmämentorointi todella on erinomainen osaamisen kehittämisen ja
jakamisen menetelmä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti