Opelix
-hankeverkostossa on toteutettu hanketoiminnan alusta asti erilaisia messu- ja
toritapahtumia, joissa esimerkiksi eri teemoihin liittyen opettajat ovat
esitelleet toisilleen opetusmenetelmäkokeilujaan tai oppilaiden /
opiskelijoiden kanssa tekemiään hankkeita ja projekteja. Esimerkkinä vaikkapa KV-tori, jossa
esiteltiin, miten eri tavoin kansainvälisyyttä kouluilla toteutetaan.
Pedamessut on
alun perin saaneet alkunsa Ammattiopisto Tavastiasta, jossa uudenlaista tapaa
jakaa osaamista opettajien kesken lähdettiin kokeilemaan ensimmäisen kerran
vuonna 2015. Nyt messut on toteutettu kahdesti ja messuperinnettä on tarkoitus
jatkaa vuosittain vuoden alussa toteutettavana, koko henkilöstön yhteisenä
tapahtumana.
Myös lukiot
innostuivat ajatuksesta ja tänä syksynä toteutimme lukuvuoden alkuun lukioille
ja yläkouluille erityisesti suunnatut Pedamessut Hämeenlinnan lyseon lukiolla.
Nämä messut innostivat yli sata lukioiden ja yläkoulujen opettajaa keskustelemaan
opetusmenetelmistä, tutustumaan toistensa työhön ja jakamaan osaamistaan kahtena
perättäisenä iltapäivänä 30. ja 31.8.2016. Messut järjestettiin Opelix – osaava
oppilaitos ja Digisilta -hankkeiden yhteistyönä.
On ihana
huomata kuinka avoimesti opettajat jakavat työssään kokeilemiaan ja käyttämiään
erilaisia menetelmiä. Yhdessä ideoidaan miten kukin voisi menetelmiä soveltaa
omassa opetustyössään ja omissa aineissaan. Messuilla on rento yhdessä
tekemisen tunnelma ja iltapäivän päätteeksi opettajien kuulee toteavan, että
kaksituntinen ei tahtonut riittää, kun iltapäivä herätti niin monia mielenkiintoisia
keskustelunavauksia.
Ammattiopiston
messuilla olemme jakaneet ammatillisen koulutuksen toteutuksia. Nyt jaettiin
lukioissa ja yläkouluissa opettajien käyttämiä menetelmiä. Mukana näilläkin
messuilla oli kuitenkin muutama katsaus myös toisen asteen ammatilliseen
koulutukseen. Yhteistyö ja jakaminen yli kouluasterajojen onkin opettajille
innostavaa ja tuo uusia näkökulmia opetuksen toteuttamiseen.
Pedamessuilla
ajatuksena on, että kollegat esittelevät käytännönläheisesti kokeilemiaan,
uudenlaisia pedagogisia toimintatapoja; esimerkiksi erilaisten hankkeiden
puitteissa ja opetus- ja ohjaustyössä kokeiltuja malleja ja erilaisia
digitaalisia sovelluksia. Toteutetuilla messuilla on ollut yleensä noin parisen
kymmentä mallia, kokeilua tai hanketta. Messuilla jutustellaan yhdessä
messupöytien äärellä ja jaetaan kokemuksia ja ideoita puolin ja toisin.
Esittelyssä ei tarvitse olla mitään valmista mallia, vaan ihan alkuvaiheessakin
olevia kokeiluja voi tulla esittelemään. Näitä voidaan sitten yhdessä viedä
eteenpäin. Messuilla on ollut messupisteiden lisäksi rento Oppimisen kuppila
tai Hautomo, jossa kahvikupposen äärellä keskustellaan ja jatkojalostetaan
toimintamalleja yhdessä toisten opettajien kanssa.
Työn arjessakin
opettajat jakavat kyllä ajatuksia ja ideoita, mutta monesti arjen kiire vie
mennessään. Messuilla halutaan varta vasten tarjota aika ja paikka opettajille
jakaa kokemuksia, käydä pedagogisia keskusteluja ja yhdessä miettiä ja
kehitellä uusia toimintatapoja. Ammatillinen keskustelu on se tapa, millä
kehitymme. Laittamalla hyvä kiertämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti